Przewodnicy w Olsztynie

2014-02-14 | Artur Wyszyński | Podróże | Wyświetleń: 1606 | Wersja PDF | Wydrukuj
Czyli IV Ogólnopolskie Forum Przewodników Turystycznych.

Olsztyn, stolica województwa Warmińsko-mazurskiego. Do tego liczącego sobie ponad 660 lat miasta (prawa miejskie nadano mu w 1353 roku), zjechali przewodnicy na IV Ogólnopolskie Forum Przewodników Turystycznych. Razem z Alą również się tam wybraliśmy. Niby Olsztyn jest nie daleko, ale zawsze brakowało okazji, aby się mu z bliska przyjrzeć.

Nasza podróż do Olsztyna rozpoczęła się w sobotę, o nie ludzkiej porze - do pociągu wsiedliśmy po godzinie piątej… Ech, spać się chciało. :-) Ala skorzystała z okazji – ja nie sypiam w pociągach i odsypiała wcześniejszą pobudkę, ja zająłem się czytaniem. Tak wczesny wyjazd miał na celu, dotarcie na miejsce przed planowanym wyjazdem na wycieczkę objazdową. Pozostali uczestnicy forum, przybyli już w piątek i wzięli udział w Forum Wymiany Doświadczeń. My niestety nie mogliśmy na nie przyjechać. :-(

Olsztyn przywitał nas zupełnie nie lutową temperaturą – było ciepło. Sprawdziła się też opinia że Olsztyn ma „Szwajcarskie drogi” - ale od sera, nie dróg. :-) Rzeczywiście są tak pełne dziur, że nawet mieszkańcy już się z tego śmieją.

Po małym kluczeniu ulicami, dotarliśmy do miejsca noclegu – hotelu „Na skarpie”. Koleżanki i koledzy raczyli się jeszcze śniadaniem, mieliśmy więc trochę czasu, aby złożyć bagaże i przywitać się z dawno niewidzianymi znajomymi.

Przed godziną dziewiątą podjechały autokary i część braci przewodnickiej pojechała do Sanktuarium Maryjnego w Gietrzwałdzie, a część do Barczewa. Naszym celem był Salon Muzyczny im. Feliksa Nowowiejskiego, więc znaleźliśmy się w autokarze barczewskim.

Samo Barczewo to miasto położone w niewielkiej odległości od Olsztyna. Naszą krótką podróż swym ciekawym opowiadaniem umilił nam kol. Andrzej Bobrowicz – którego poznaliśmy we Wrocławiu na oddbywającym się tam podwójnym jubileuszu. Świat jest mały… :-)

Panorama Barczewa.

Na miejscu przeszliśmy do Domu Kultury, gdzie oczekiwał na nasz burmistrz Lech Jan Nitkowski. Przedstawił on nam swoje miasto, jego historie, zabytki i ostatnie odkrycia archeologiczne. Miało to zabarwienie promocji, ale w odróżnieniu od innych, które mieliśmy okazję zobaczyć, nie była ona nachalna. Z przyjemnością ją wysłuchaliśmy i zobaczyliśmy.

Kolejnym punktem w programie było odwiedzenie wspomnianego już Salonu Muzycznego im. Feliksa Nowowiejskiego. Jako że salon mieści się w mieszkaniu, nie zmieścilibyśmy się wszyscy naraz, podzieliliśmy się zatem na grupy. Jedna z grup poszła prosto do salonu, a my wyruszyliśmy na spacer po mieście.

Kol. Andrzej w ciekawy i wyczerpujący sposób opowiedział nam o Zamku Biskupim, a raczej jego pozostałościach, Kościele św Anny, rewitalizacji Starego Miasta, Zakładzie Karnym, Kościele św. Andrzeja Apostoła, Ratuszu, jak i o zakonserwowanych murach piwnicznych kamieniczek. Piwniczki są przeszklone i można zobaczyć jak to wyglądało. W jednej z nich widzieliśmy część drewnianego wodociągu, o którym wspominał z dumą pan Nitkowski. Przy pracach archeologicznych okazało się że płynie w nim jeszcze woda.

Salon Muzyczny to niewielkie muzeum mieszczące się w miejscu urodzenia kompozytora. Możemy zobaczyć jego rękopisy, dyplomy, rzeczy osobiste, fotografie, pianino. Ja znalazłem tu też klawiaturę i musiałem pomimo soboty przy niej usiąść, ale jakaś taka wybrakowana była… Liter brak, dwa rzędy klawiszy, zamiast pięciu tak jak powinno być. Znaki pościerane. Pudło wielkie, a wyświetlacza brakuje… Jak na tym pisać? :-P

Z klawiaturą przez całe życie… :-)

Po wysłuchaniu opowieści o życiu Nowowiejskiego i odśpiewaniu Roty, opuściliśmy to gościnne miejsce. Po obowiązkowej wizycie w Informacji Turystycznej, z suwenirami w siatkach wróciliśmy do autokaru, który zawiózł nas prosto do hotelu na pyszny obiad.

Dzień jednak jeszcze się nie skończył, i ponownie czekał na nas wyjazd – tym razem dużo bliżej – do olsztyńskiego Ratusza, na uroczyste Otwarcie IV Ogólnopolskiego Forum Przewodników Turystycznych.

Na miejscu nastąpiło przywitanie zaproszonych gości, klika słów powiedzieli przedstawiciele władz miasta, PTTK, i Samorządu Przewodników Turystycznych PTTK. Podsumowany został rok 2013, ogłoszony przez PTTK Rokiem Przewodników Turystycznych. Wymienione zostały najlepsze akcje kół i klubów. Ja zapamiętałem Łowicz za kapitalny pomysł z kartkami pocztowymi, Łódź za wagary z Tuwimem. Zostały przyznane nagrody i odznaczenia. Wśród docenionych znalazł się autor i administrator strony www.przewodnicy.pttk.pl, ale że nie cierpię autopromocji nie wymienię go z imienia i nazwiska. :-) Było jednak bardzo miło.

Po tej części nastąpiła sesja plenarna, gdzie przewodnicy dyskutowali o pomysłach jak poprawić ich pracę, co nowego mogą zrobić, aby poprawić swoje i tak wysokie kwalifikacje zawodowe. Usłyszeliśmy więc powody dla których przewodnik jest potrzebny na wycieczkach rowerowych i kajakowych i jak powinno się to odbywać, o akcjach Olsztyńskiego Oddziału PTTK, o tym jak powinno się zwiedzać zabytki militarne, których na Warmii i Mazurach nie brakuje.

Zakończeniem dnia była kolacja i zabawa przy muzyce. Niektórzy z przybyłych gości bawili się do połowy nocy.

Niedziela przeznaczona była na zwiedzanie Olsztyna. Nie zwiedziliśmy oczywiście całego miasta, dzień czasu to stanowczo za mało. Zobaczyliśmy okolice hotelu – byłą dzielnicę koszarową i jedną z dwóch ślepych, z obu stron ulic w Olsztynie. Stare miasto z Bramą Wysoką, bardzo ładnym Starym Ratuszem. Byliśmy pod pomnikiem Mikołaja Kopernika, w Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, mieszczącym się w Zamku Kapituły Warmińskiej. Tam na jednej że ścian można zobaczyć jedyny zachowany instrument astronomiczny wykonany przez Kopernika. Na dziedzińcu usłyszeliśmy opowieść o Babach Pruskich, które jak nam wyjaśnił obrazowo Andrzej, babami wcale nie były i nie są. :-)

Po zwiedzaniu Zamku, udaliśmy się do Olsztyńskiego Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego. Tam na ok 45 minutowym seansie niektórym zmęczonym nocną zabawą udało się zasnąć, :-) ale większość z nas z ciekawością obejrzała przygotowany seans.

Ostatnim punktem forum, był pożegnalny obiad i zakończenie. Stanisław Kawęcki podziękował organizatorom za przygotowanie zjazdu, a organizatorzy odwdzięczyli się podziękowaniom dla uczestników. Po obiedzie rozjechaliśmy się, każdy w swoją stronę…

W tym miejscu zwykle piszę podziękowania dla organizatorów, i tak jest i tym razem. Pragnę wspólnie z Alą podziękować oddziałowi PTTK Olsztyn za doskonałe przygotowanie forum, oprowadzenie i pomoc dla uczestników IV Ogólnopolskiego Forum Przewodników Turystycznych. Pragnę też podziękować władzom PTTK i Samorządowi Przewodników Turystycznych za docenienie mojej pracy przy stronie www.przewodnicy.pttk.pl

Artur Wyszyński

Przewodnicy w Olsztynie: Burmistrz Barczewa Lech Jan Nitkowski. W tle ślimak. :-)
Przewodnicy w Olsztynie: Przewodnicy słuchają opowieści Pana Nitkowskiego.
Przewodnicy w Olsztynie: Kościół św. Anny i Szczepana w Barczewie.
Przewodnicy w Olsztynie: Tak wyglądają pozostałości… Zamku Biskupiego.
Przewodnicy w Olsztynie: Ala i kaczki.
Przewodnicy w Olsztynie: Rzut okiem na Barczewo.
Przewodnicy w Olsztynie: Nasz przewodnik Andrzej Bobrowicz.
Przewodnicy w Olsztynie: Wnętrze Kościoła św. Andrzeja Apostoła.
Przewodnicy w Olsztynie: Piec w Salonie Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego.
Przewodnicy w Olsztynie: „Wybrakowana” klawiatura. :-)
Przewodnicy w Olsztynie: Całe życie przy klawiaturze… :-)
Przewodnicy w Olsztynie: „Choć, zostaw już tą klawiaturę…”
Przewodnicy w Olsztynie: W olsztyńskim Ratuszu.
Przewodnicy w Olsztynie: Stanisław Kawęcki - przewodniczący Samorządu Przewodników Turystycznych PTTK.
Przewodnicy w Olsztynie: „Dyplomowany”(?) administrator strony. :-P
Przewodnicy w Olsztynie: Razem z Stanisławem Kawęckim.
Przewodnicy w Olsztynie: Ala jest szczęśliwa bo woje zabraniają WYJŚCIA z stołówki. :-)
Przewodnicy w Olsztynie: Brama Wysoka w Olsztynie.
Przewodnicy w Olsztynie: Św. Jakub Starszy - postać z herbu Olsztyna.
Przewodnicy w Olsztynie: Stary Ratusz.
Przewodnicy w Olsztynie: Kamieniczki.
Przewodnicy w Olsztynie: Zegar Słoneczny. Nieczynny z powodu braku energii. :-)
Przewodnicy w Olsztynie: Makieta Starego Miasta w Olsztynie.
Przewodnicy w Olsztynie: Z Kopernikiem.
Przewodnicy w Olsztynie: Męska Baba Pruska. :-)
Przewodnicy w Olsztynie: Andrzej pokazuje, że to nie baba. :-)
Przewodnicy w Olsztynie: Uwaga dzieci! Sputnik leci. :-)
 Ten tekst jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa
                        3.0 Polska.

Ten tekst jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Te zdjęcia są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa

Te zdjęcia są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.